Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bytom ma środki na pierwsze z centrów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

UM Bytom

Data publikacji:
10-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bytom

Podziel się ze znajomymi:

Budowa trzech centrów przesiadkowych: na pl. Wolskiego, w Stroszku i Karbiu to inwestycje, dzięki którym poprawi się funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bytomiu. Miasto w oparciu o założenia powstałego w czerwcu 2024 roku programu funkcjonalno-użytkowego, złożyło dwa wnioski o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pierwszy z wniosków został już pozytywnie rozpatrzony, dzięki czemu Bytom pozyskał ponad 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku.

– Budowa dworca autobusowego przy pl. Wolskiego i centrów przesiadkowych w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów na najbliższe lata. Inwestycja ta poprawi funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i sprawi, że korzystanie z połączeń autobusowo-tramwajowych, kolejowych, ale również uruchomionego w 2024 roku Metroroweru będzie jeszcze łatwiejsze – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Na podstawie analiz funkcjonalności centrów przesiadkowych i technologii ich budowy zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym, wstępny koszt budowy trzech centrów przesiadkowych w Bytomiu został określony na około 70 mln zł. Miasto stara się o dofinansowanie do realizacji tej inwestycji z dwóch źródeł: Programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/ na kwotę prawie 41 mln zł oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. To właśnie w ramach ZIT miasto pozyskało dofinansowanie na ponad 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku w rejonie wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich.

Co zakłada program funkcjonalno-użytkowy?

Program funkcjonalno-użytkowy to dokument, który nie tylko zawiera opis zadania, ale także wymagania m.in. architektoniczne, techniczne, materiałowe i funkcjonalne niezbędne do realizacji zadania.

– Program Funkcjonalno-Użytkowy określa kierunki i założenia dla każdego z trzech planowanych węzłów przesiadkowych w naszym mieście. Chcemy w nich zintegrować połączenia samochodowe, autobusowe, tramwajowe, kolejowe, rowerowe i piesze, aby ułatwić nie tylko podróżowanie w mieście, ale również sprawny i szybki transport do największych miast Metropolii – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Pozyskaliśmy już środki finansowe na budowę pierwszego z trzech centrów przesiadkowych – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

PFU zakłada przy realizacji inwestycji m.in.: budowę i przebudowę dróg, chodników i dróg rowerowych, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, ale także budowę poczekalni, stanowisk postojowych dla autobusów, miejsc parkingowych, powstanie stacji ładowania autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych, dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz integrację centrów przesiadkowych z różnymi środkami transportu.

Wszystkie koncepcje konsultowane

Miejski Zarząd Dróg i Mostów przed opracowaniem założeń projektowych do programu funkcjonalno-użytkowego oraz ogłoszeniem przetargu na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn.: „Mobilna Metropolia – Budowa Centrów Przesiadkowych na terenie Gminy Bytom” skonsultował powstałe koncepcje z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tramwajów Śląskich oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Koncepcja budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu była również tematem warsztatów, w których udział wzięli studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie.

Bytomski projekt jednym z kluczowych w Metropolii

Bytomski projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, który w czerwcu 2023 uzyskał już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027).

Realizacja projektu budowy centrów przesiadkowych, jak również budowa linii tramwajowych: łączących ul. Powstańców Warszawskich – pl. Wolskiego – ul. Jagiellońskiej w Śródmieściu jest uzależniona od pozyskania przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie dofinansowania zewnętrznego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gzm kupi kolejne autobusy elektryczne

Komunikacja

Gzm kupi kolejne autobusy elektryczne

Metropolia GZM 08 stycznia 2025

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Komunikacja

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Metropolia GZM 19 grudnia 2024

Metrorower. Milion wypożyczeń i tryb zimowy

Komunikacja

Metrorower. Milion wypożyczeń i tryb zimowy

Metropolia GZM 18 grudnia 2024

GZM kupiła autobusy wodorowe

Komunikacja

GZM kupiła autobusy wodorowe

Jakub Rösler 29 listopada 2024

GZM z wnioskami po Transportowym Forum Obywatelskim

Komunikacja

Zobacz również:

Gzm kupi kolejne autobusy elektryczne

Komunikacja

Gzm kupi kolejne autobusy elektryczne

Metropolia GZM 08 stycznia 2025

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Komunikacja

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Metropolia GZM 19 grudnia 2024

Metrorower. Milion wypożyczeń i tryb zimowy

Komunikacja

Metrorower. Milion wypożyczeń i tryb zimowy

Metropolia GZM 18 grudnia 2024

GZM kupiła autobusy wodorowe

Komunikacja

GZM kupiła autobusy wodorowe

Jakub Rösler 29 listopada 2024

GZM z wnioskami po Transportowym Forum Obywatelskim

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5